Η UEFA έστειλε προσκλητήριο στις streaming πλατφόρμες να μπουν δυναμικά στο Champions League και εκείνες μοιάζουν έτοιμες να ανταποκριθούν.

Έπρεπε να περάσουν αρκετά χρόνια λειτουργίας για τις πλατφόρμες streaming, ώστε αυτές να μπουν, αρκετά διστακτικά είναι η αλήθεια, στην μετάδοση ζωντανών αθλητικών αγώνων. Επικεντρωμένες σε αυτό που γνωρίζουν καλύτερα, στην παραγωγή και στα δικαιώματα μετάδοσης ταινιών και σειρών κινήθηκαν τα πρώτα χρόνια λειτουργίας αποκλειστικά σε αυτό το είδος περιεχομένου. Η πρώτη φορά που έφυγαν από αυτή τη ζώνη άνεσης ήταν μόλις το 2017, όταν η Amazon Prime απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης του Thursday Night Football του NFL.

Από τότε και μέχρι σήμερα είδαμε σταδιακά και τις άλλες πλατφόρμες να ακολουθούν. Netflix, Apple TV, Disney+ (μαζί βεβαίως με την Amazon Prime) αύξησαν την παρουσία τους στη μετάδοση ζωντανών αθλητικών γεγονότων, στις ΗΠΑ, σε επιμέρους αγορές (π.χ. Αγγλία και Premier League) ή ακόμα και παγκόσμια σε αθλητικές διοργανώσεις λιγότερο δελεαστικές. Τώρα όμως, με τη συνδρομή της UEFA, επιχειρείται το πιο θεαματικό βήμα στο χώρο του ποδοσφαίρου, μέσα από τη διοργάνωση του Champions League. Άμεσα, από τη σεζόν 2027/28.

Τι αλλάζει στα τηλεοπτικά δικαιώματα;

Τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Champions League (κατά κύριο λόγο) αποτελούν πλέον μία από τις πιο σημαντικές πηγές εσόδων για τον ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο και την UEFA γενικότερα. Η παγκόσμια απήχηση του ποδοσφαίρου, αλλά και των ίδιων των clubs, όπως η Ρεάλ Μαδρίτης και η Μπαρτσελόνα, η Λίβερπουλ και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Μπάγερν Μονάχου και τόσα ακόμη, δημιουργούν μια συνεχώς αυξανόμενη αξία στο προϊόν, όπως μαρτυρούν και τα νούμερα από τα έσοδα των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.

Κατά τα πρώτα χρόνια από το 2000 και έπειτα τα έσοδα ήταν μεν σημαντικά, αλλά η πρώτη χρονιά που ξεπέρασαν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ήταν το 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία της Statista. Πέντε χρόνια αργότερα, το 2015 ξεπερνούν τα 2 δισεκατομμύρια, το 2023 τα 3 δισεκατομμύρια, ενώ στην τρέχουσα αγωνιστική περίοδο τα έσοδα, μετά και τις αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής της διοργάνωσης με περισσότερους αγώνες, εκτιμώνται στα 4,4 δισεκατομμύρια. Ο πήχης είναι πλέον πάνω από τα 5 δισεκατομμύρια, ακόμα και τα 6, για τα επόμενα χρόνια και το μέσο για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι οι streaming πλατφόρμες.

Μέχρι σήμερα, οι streaming υπηρεσίες είχαν περιορισμένη παρουσία, κυρίως μέσω της Amazon Prime. Aπό το 2023 και έπειτα η Amazon Prime έχει εξασφαλίσει έχει εξασφαλίσει δικαιώματα μετάδοσης Champions League σε μεμονωμένες ευρωπαϊκές αγορές, αρχικά στην Ιταλία και εν συνεχεία σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ιρλανδία. Τα δικαιώματα αφορούν την αποκλειστική μετάδοση ενός αγώνα κάθε Τρίτη για όλες τις αγωνιστικές εβδομάδες και μέχρι τα ημιτελικά.

Τώρα πλέον, η UEFA, η UC3 (φορέας εκπροσώπησης της UEFA και των ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών σωματείων) και η Relevent Football Partners (η εταιρεία που διαπραγματεύεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα για όλες τις ανδρικές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις της UEFA) προχωρούν σε μια νέα εμπορική στρατηγική, «που λαμβάνει υπόψη τις αλλαγές που συμβαίνουν στο τηλεοπτικό τοπίο και το πώς νέες παγκόσμιες, ψηφιακές πλατφόρμες προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες στους φιλάθλους μέσω αυξημένων επενδύσεων στον αθλητισμό».

Τα παραπάνω είναι απόσπασμα επίσημης ανακοίνωσης στις 13 Οκτωβρίου, αμέσως μετά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της UC3. Όπως αποφασίστηκε στη συνεδρίαση, η UC3 ξεκινά τον πρώτο ταυτόχρονο διαγωνισμό για τα δικαιώματα των διοργανώσεων συλλόγων για την περίοδο 2027-2031 σε πέντε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία), εισάγοντας ένα αποκλειστικό πακέτο “πρώτης επιλογής” για έναν αγώνα Champions League ανά αγωνιστική εβδομάδα. Και εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι οι streaming πλατφόρμες, αφού η UEFA με το πακέτο first pick τις προσκαλεί (αυτή που θα κερδίσει το διαγωνισμό) να επιλέγουν τον πιο σημαντικό αγώνα κάθε αγωνιστικής και να έχουν αποκλειστικά δικαιώματα μετάδοσής του. Η ταυτόχρονη υποβολή προσφορών στις παραπάνω χώρες θα ολοκληρωθεί στις 18 Νοεμβρίου.

Το παράδειγμα της Amazon στην Αγγλία – Πώς αλλάζει η τηλεοπτική εμπειρία

Όμως, η δημοτικότητα των streaming πλατφορμών, ειδικά στο νεανικό κοινό, δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο η UEFA επιθυμεί την πιο δυναμική συμμετοχή τους στα τηλεοπτικά δικαιώματα του Champions League. Είναι και ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να αλλάξουν την τηλεοπτική εμπειρία. Το παράδειγμα της Amazon στα επιπλέον χαρακτηριστικά που προσφέρει στις τηλεοπτικές μεταδόσεις για το Champions League στην Αγγλία μας δίνει μία γεύση για πιθανές αλλαγές.

Ειδικότερα, από φέτος η Amazon Prime έχει εισαγάγει και το Prime Vision στους αγώνες που μεταδίδει. Μέσα από το Prime Vision, το οποίο αναπτύχθηκε την προηγούμενη τριετία για το NFL, o χρήστης έχει την ευχέρεια να δει live στατιστικά, γραφικά, τακτικές αναλύσεις, ταυτόχρονα με τον αγώνα που παρακολουθεί. Ο τηλεθεατής μπορεί να ενεργοποιήσει τη λειτουργία Prime Vision για να δει «ταμπελάκια» με τα ονόματα παικτών, μετρήσεις όπως οι ταχύτητες τρεξίματος των παικτών, το ύψος άλματος, οι επιλογές πάσας, η ταχύτητα της μπάλας ή το xGs (πιθανότητα γκολ) σε μια τελική προσπάθεια. Επιπρόσθετα, στο κάτω μέρος της οθόνης υπάρχει η δυνατότητα εμφανίζεται ένα γραφικό με τον αγωνιστικό χώρο και τη θέση και των 22 ποδοσφαιριστών σ’ αυτό. Στο μέλλον, η Amazon θα δίνει την ευχέρεια στο χρήστη να επιλέγει ποια ή ποιες από όλες τις παραπάνω πληροφορίες θα εμφανίζεται στην οθόνη του.

Χαρακτηριστική εικόνα για την εμπειρία που προσφέρει το Prime Vision κατά τη διάρκεια παρακολούθησης ενός ποδοσφαιρικού αγώνα.

Το αποτέλεσμα είναι μια τηλεοπτική μετάδοση που μοιάζει όλο και περισσότερο με βιντεοπαιχνίδι, ένα όχι τυχαίο αποτέλεσμα, αφού και στελέχη της Amazon αναγνωρίζουν ότι το video gaming έχει επηρεάσει τη στρατηγική της στις αθλητικές μεταδόσεις. Μια στρατηγική, που επίσης εστιάζει στο νεανικό κοινό. Χαρακτηριστικά, κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Prime Vision στους αγώνες του NFL, το κοινό που παρακολουθεί τους αγώνες μέσω Amazon Prime είναι κατά μέσο όρο επτά χρόνια μικρότερο σε σύγκριση με το αντίστοιχο κοινό που παρακολουθεί επίσης αγώνες NFL μέσω καλωδιακής τηλεόρασης.

Η πίεση για περισσότερα έσοδα

Η πίεση που νιώθει η UEFA να σκαρφιστεί τρόπους για να αυξήσει τα έσοδα από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις και κατ’ επέκταση να αυξήσει τα χρήματα που εισπράττουν οι ποδοσφαιρικές ομάδες οφείλεται πιθανότατα και σε ένα ακόμα λόγο, εκτός βέβαια της βιωσιμότητας του ίδιου του προϊόντος.

Το εγχείρημα της European Super League (πλέον Unify League), που ναι μεν πάγωσε με την εμφάνισή του, τον Απρίλιο του 2021 μετά τις αντιδράσεις φιλάθλων, ποδοσφαιρικών παραγόντων, αθλητών, ακόμα και κυβερνήσεων κρατών, όμως δεν έσβησε εντελώς. Από το Μάιο του 2024, η Unify League έχει στα χέρια της δικαστική απόφαση που της παρέχει το δικαίωμα να δημιουργήσει μια διοργάνωση που η UEFA δεν θα μπορεί να αποτρέψει. Μπορεί οι δύο πλευρές να έχουν έρθει ποιο κοντά, αλλά η πιθανότητα ενός νέου «σχίσματος» δεν έχει αποτραπεί εντελώς. Όσο οι ομάδες είναι ικανοποιημένες και βλέπουν τα έσοδά τους να ανεβαίνουν με το ισχύον format η πιθανότητα μειώνεται.